sockerpullan

Alla inlägg under juni 2012

Av sockerpullan - 25 juni 2012 08:58

I´m back! Få se hur länge det tar efter detta inlägg innan jag blogga nästa gång. Som jag skrivit tidigare. Jag ha blivit en twitter människa så skriver som allt där.


Blev ingen praktik idag. Åkte på skallebank igår som vägra lämna mig. Blir galen så hoppas den släpper snart.


Fast man ha huvudvärk så måste räkningarna betalas. Så nu var det gjort. Skönt att få det gjort.


Så vad ha ni hittat på i midsommar? Har varit ledig jag :) Ja! trott eller ej jag ha det. Fy attans va skönt det varit. Så vad ha jag gjort då? Sovit bort mer än halva helgen. Mest vart sängliggandes. Så trött och slö som jag varit i helgen tror jag kanppt jag varit i närheten av förr. Tror jag behövde det.


Blev en tur med Maria och David till Fröjdholmen på lördag kväll. Var kul att få komma ut och träffa lite folk. Haha! man ha ju sämre kissblåsa än en som druckit. O gissa vem som va hungrig när vi skulle hem då? Ja inte var det dom som druckit. Nä det var jag som skulle ha mig en hamburgare. Inte lätt o ha med en gravid :)


Var på sjukhuset och hälsa på mamma igår. Kom med lite filmer och tidningar så hon ha något att göra. DEt börja sakta gå åt rätt håll så hon blir bättre. Bara hoppas det håller i sig.


En av dom blivande mammorna jag följer på twitter ha fått barn. En söt liten dotter. Tror ni jag längta mindre nu efter min ängel? Är så grymt snusas bebis sugen så jag vet varken ut eller in. Visst e jobbigt när man mådde illa och när kroppen inte orka men detta är fan värre. Den längtan man ha nu tär på mig. Det gör ont i kroppen. Hur ska jag klara av dessa sista 2 månader utan att bli knäpp? Det var nog lättsammare att må dåligt. Tror jag mpste isolera mig så jag inte kommer i kontakt med fler som får barn tills jag fött min haha.


Nä! lägga sig o hoppas på lite sömn o att huvudet ska bli som det ska igen.


Ha en bra dag alla :)



Av sockerpullan - 16 juni 2012 10:10

Då ha man gjort sin första vecka på praktiken. Det har gått bra och jag trivs än så länge. Så nu ha man 2 veckor kvar sen är man ledig i 2 veckor. Ska bli sååååå skönt.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om praktiken. Jag lagar mat, haha. O tempot där e mye behagligare så har inte så ont i rygg och ben när jag kommer hem. Fast svullnaden i fötterna få jag ändå stå ut med men vad det inge värre så :)


Befinner mig hos pappa och mamma. Är min jobbarhelg. Men just nu ha jag huset för mig själv. Pappa jobbar och stackars mamma ligger på sjukhuset.


Hon åkte in på akuten igår eftermiddag. Prata med henne idag för hon skulle berätta hur jag skulle göra med djuren. Hon ha ju fått diagnosen struma för ett tag sen. Nu visa det sig att medicinen mot struman var livshotande för henne. O på morgonen hade hon även åkt på halsfluss. Va nått med att hon inte hade några vita blodkroppar. Så inte kommer hon hem i helgen inte. Få hoppas dom få stop på allt nu så hon bli frisk. Tycker hon varit med om mye nu så är på tiden hon få vara frisk.


Känner mig inte laddad för att jobba men nästa helg är jag ledig. Undrar just om inte min praktikplats ha stängt på fredagen. (hoppas, hoppas) Så man få en dag till ledigt.


Tror inte jag kommer på mer att skriva. Nu ska jag njuta en stund av lillgummans bökande i magen.


Ha en bra dag!!

Av sockerpullan - 13 juni 2012 14:48

Blev kortare dag på praktiken idag. Kommer snart in på vad jag hade för mig. Men först tänkte jag berätta lite vad jag gjort idag.


Börja med att hacka sallad i väntan på kocken.


När han kom så packa jag och ena chefen upp varorna som kommit.


Men nu... Minns inte vad jag gjort idag i ordning så jag berätta bara det jag gjort idag. Ha stekt fisk, gjort hamburgerdressing, gjort fries till dagens imorgon. Skalat lök och varit ut och serverat. Sen även tagit hand om salladen lite. Ja det var väl dagen det :)


Slutade 12.30 idag då jag hade en tid klockan 13. Jag skulle få träffa en och prata ut om det som tynger mig. Få lätta mitt hjärta helt enkelt. Gissa om jag skäms och känner mig dum efter det samtalet. Jag satt och sa till mig själv: Inte börja grina, inte börja grina, INTE BÖRJA GRINA............. Där börja jag grina. Typiskt. Jag ha nog aldrig visat mig så sårbar inför någon. Gick inte att få stopp på tårarna. Jag lyckades både öppna mig och gråta inför någon annan. Det är verkligen inte jag.


Var två anledningar till att jag ville prata. Det ena är så personligt och jag klara inte av att bli så personlig så jag kan skriva det nu.


Det andra gällde några sk "vänner". Hur sårad jag blivit att vissa inte ens grattat en för man ska ha barn. Och hur ledsen jag blivit över att det finns "vänner" som totalt slutat prata med en sen jag blev gravid. Och sedan kan man läsa på facebook hur glad dom är över att någon är gravid och att dom måste träffas så denne "vän" får snusa bebis. Men till mig gå det inte att skriva en sån sak. Fatta man inte att jag kan se sånt och det gör oerhört ont i mig.


Trodde faktiskt att vissa av dom jag trodde var mina bästa vänner skulle bli glad för min skull över att jag var gravid. Men ikke. Undra hur länge det tar innan detta ärr i mitt hjärta tar innan det läker. Fick frågan om jag tagit upp detta med personerna i fråga. Nä! svara jag. Tyckte inte att det var värt det. Dom visa tydligt vart dom står så ville inte lägga energi på det. Sa även att dom skulle inte tro att det bara va att komma sen inte. Nä  du tack!!



Det andra som tynger mig som jag inte klara av att prata om är det som tynger mig mest. Vet fortfarande varken ut eller in. Men fick väl en vink över vad jag vill. O det är väl det jag är rädd för men inte våga ta tag i.


Nog om detta. Ska gå in på något roligare. Går in i vecka 29. Nu är det 77 dagar kvar till beräknad barnafödsel. Åhhhhhh!! kan inte tiden gå fortare!!!! Tänk att man kan vara så lycklig och älska nån man aldrig träffat mer än nått annat på jorden. Finns inget som ger sån glädje som vetskapen jag bär på en liten människa som snart ska få möte världen. Finns det nån härligare känsla än den att vara gravid? Ska vara att få hålla sitt barn för första gången då. Att bli gravid är det bästa som hänt mig. Super lycklig är jag.


Nä! om man skulle............. göra nått :)


Puss på er!

Av sockerpullan - 13 juni 2012 14:48

Blev kortare dag på praktiken idag. Kommer snart in på vad jag hade för mig. Men först tänkte jag berätta lite vad jag gjort idag.


Börja med att hacka sallad i väntan på kocken.


När han kom så packa jag och ena chefen upp varorna som kommit.


Men nu... Minns inte vad jag gjort idag i ordning så jag berätta bara det jag gjort idag. Ha stekt fisk, gjort hamburgerdressing, gjort fries till dagens imorgon. Skalat lök och varit ut och serverat. Sen även tagit hand om salladen lite. Ja det var väl dagen det :)


Slutade 12.30 idag då jag hade en tid klockan 13. Jag skulle få träffa en och prata ut om det som tynger mig. Få lätta mitt hjärta helt enkelt. Gissa om jag skäms och känner mig dum efter det samtalet. Jag satt och sa till mig själv: Inte börja grina, inte börja grina, INTE BÖRJA GRINA............. Där börja jag grina. Typiskt. Jag ha nog aldrig visat mig så sårbar inför någon. Gick inte att få stopp på tårarna. Jag lyckades både öppna mig och gråta inför någon annan. Det är verkligen inte jag.


Var två anledningar till att jag ville prata. Det ena är så personligt och jag klara inte av att bli så personlig så jag kan skriva det nu.


Det andra gällde några sk "vänner". Hur sårad jag blivit att vissa inte ens grattat en för man ska ha barn. Och hur ledsen jag blivit över att det finns "vänner" som totalt slutat prata med en sen jag blev gravid. Och sedan kan man läsa på facebook hur glad dom är över att någon är gravid och att dom måste träffas så denne "vän" får snusa bebis. Men till mig gå det inte att skriva en sån sak. Fatta man inte att jag kan se sånt och det gör oerhört ont i mig.


Trodde faktiskt att vissa av dom jag trodde var mina bästa vänner skulle bli glad för min skull över att jag var gravid. Men ikke. Undra hur länge det tar innan detta ärr i mitt hjärta tar innan det läker. Fick frågan om jag tagit upp detta med personerna i fråga. Nä! svara jag. Tyckte inte att det var värt det. Dom visa tydligt vart dom står så ville inte lägga energi på det. Sa även att dom skulle inte tro att det bara va att komma sen inte. Nä  du tack!!



Det andra som tynger mig som jag inte klara av att prata om är det som tynger mig mest. Vet fortfarande varken ut eller in. Men fick väl en vink över vad jag vill. O det är väl det jag är rädd för men inte våga ta tag i.


Nog om detta. Ska gå in på något roligare. Går in i vecka 29. Nu är det 77 dagar kvar till beräknad barnafödsel. Åhhhhhh!! kan inte tiden gå fortare!!!! Tänk att man kan vara så lycklig och älska nån man aldrig träffat mer än nått annat på jorden. Finns inget som ger sån glädje som vetskapen jag bär på en liten människa som snart ska få möte världen. Finns det nån härligare känsla än den att vara gravid? Ska vara att få hålla sitt barn för första gången då. Att bli gravid är det bästa som hänt mig. Super lycklig är jag.


Nä! om man skulle............. göra nått :)


Puss på er!

Av sockerpullan - 12 juni 2012 20:40

Lata jag ska nu ge er liten uppdate på vad jag pyssla med.


Började min praktik igår. Ska vara 3 veckor på Krikelin. Än så trivs jag bra och det är ett glatt gäng som jobba där. Dom är lättsamma och trevliga.

Dom låter mig vara delaktig och jag få inte bara skit göra. Får även provsmaka och säga om maten är godkänd att servera. Och skulle kocken laga till något och jag inte ha sett vad han/hon gör så berätta dom vad dom gjort så jag går inte miste om nått. Så trots det bara gått 2 dagar så trivs jag än så länge.


Imorgon går man in i vecka 29 i graviditeten. :) Lycklig. Snart är hon hos oss.

Tror jag och kallskänkan bara pratat graviditet, förlossning och allt som hör gravid till. Stackars kocken som fick stå ut med oss.


Nu ska jag lägga mig ner och njuta av lill gummans bökande i magen och läsa hänt extra.


Puss på er!

Av sockerpullan - 7 juni 2012 16:50

Blev kort dag på skolan idag. Slutade 10.30


Så börjar med att berätta vad vi gjorde på skolan.

Vi hade efterrätter så vi gjorde créme brulée, Sorbet och ............. och............. Män va då minne som en guld fisk. Ja vi gjorde glass.  Ja det börja på F i alla fall haha.  Den glassen smaksatte jag med citron för att få en frisk och fräsh smak. Min sorbet smaksatte jag med melon och lime.

När jag slutade skulle vi till och få flambera. Men det missa jag så fick aldrig testa.


Vid halv 11 bar det av hemåt för en dusch innan det var dags för besök hos barnmorskan. Håller min kurva fnt och har nu gått upp till 63,6 kg. Så ha gått upp 3 kg sen sist. O magen mätte 26cm. Så den växer. Fast behövde jag väl inte få mätt för att förstå. Märks ändå :) Så är skönt att allt är som det ska. Ska fortsätta med järn tabletterna då värderna inte är bra men betydligt bättre än sist.


Fick även veta att jag inte låg farligt till när det gällde struma. Det var positivt prov. PUH! Skönt.


Sedan bar det av till min praktikplats. Fick info hur jag ska komma in på jobbet på måndag och tid och så. Ska bli riktigt kul att få komma ut på praktik och få jobba.


Sedan blev det en tur för att kolla vad ett par bromsar till bilen kosta. Behöver byta mina och ska snart besikta bilen så behöver byta lite snabbt. Tänkte att detta bli nog dyyyyrt. Fick en chock när priset bara landa på 265kr. WOW! Jag hade råd med bromsar, nöjd tjej :)


Intaga lite föda efter det och sedan bege sig till första föräldragrupps mötet. Vi var 5 par där. Saknades ett par. Vi skulle alla ha i augusti.

Vi börja med att presentera oss och berätta när vi skulle ha. Sedan fick vi lite amnings info och annat. Fick även ställa frågor. Vi fick berätta när vårat barn var aktivt. Alla hade vi kvällsbarn. Hahahaha! Bara för jag sa att vårat var en kvälls människa så levde Olivia rörave som aldrig förr. Haha det var verkligen hela havet storma. Som magen guppa. Undra hur väl det syntes för det var rätt rejäla stötar hon gav magen ibland. Tok unge :)


Jag är nu inne i vecka 28. Det närma sig mer och mer :) Tiden gå ganska fort ändå :)


Ska på vägen hem imorgon iväg och köpa ett babygym. Var en bekant som la ut en annons på blocket som jag snabbt nappa på.


Jag måste sluta vara så snäll och alltid behaga andra och sätta mig själv i andra rum. Jag mår så psykiskt dåligt av det och bli deppig och gråtfärdig. Men ska fixa så jag få prata med någon och lätta mitt hjärta. Få någon som kanske kan se allt med andra ögon. Ge mig stöd och hjälpa mig fatta rätt beslut. Själv klara jag inte detta. Har gått för fort allt och jag är så stressad över att tiden går och jag står och stampa i detta på samma ställe. Ju mer jag tänker p ådet ju mer känns det som jag trassla in mig mer o mer och vet inte hur jag ska reda ut alla knutar. Behöver verkligen någon som hjälper mig komma på rätt köl igen.


Nä! nu ska jag packa och städa lite. Kram på er!

Av sockerpullan - 5 juni 2012 22:12

Ja det gå sakta framåt i den här graviditeten må jag säga. Fast ibland är jag så stressad över att hon snart kommer. Ha man hunnit skaffa allt som behövs? Det är 85 dagar kvar till beräknad barnafödsel. Vill hon kommer NU! El nja hon få gärna växa klart först men kan inte allt ske över en natt? :)


Efter skolan idag tog jag mig en tur på barnens hus. Mest för att kolla in lite priser och så. Men guuuud va det ska kosta. Ett baby gym gå ju på flera hundra :( O sån där ............ Fasen nu tappa jag bort vad det heter oxå, men en sån där ligg stols tjosan som barnet kan sitta i när den e vaken kosta ju ÄNNU mer. Suck! så det blidde inget av dom. Men en filt till lillgumman blev det för 249kr



Nu kommer hon sova gott :)


Sen hitta jag sånna där gravid smycken som inte kosta skjortan så tog och köpte ett. Gilla den så kunde inte låta bli.



O det där skulle vara lugnande för barnet? Olivia, du ha missuppfattat :) Hon ha då rakt inte vilat för hon ha vart riktigt aktiv :) När jag gick på stan så pingla den och då la hon sig så långt ut på magen som det bara gick. Var inte lätt och gå då inte när hela magen spände på.


Ha nu köpt pyjamas till henne. Var på Kappahl och fynda. Det var 2 st för 179kr. Men när kassörskan slog in dom i kassan visa det sig vara rea och dom kosta 130kr. Inte ens hon visste dom var på rea. Men sen så lyckades hon få på mig en kappahl kort och då fick man 50kr rabatt så dom slutade på 80kr. Inte illa. Sånt gillas :)


Idag hade vi kött dag på skolan. Vi gjorde kalvfilé oskar och tornedous rossini.


 Rossini.


Jag kan lova att jag är måttlig glad över att ha gjort klart alla proven på skolan. O inte skjutit på det. För alla prov måste vara klara innan vi gå ut på praktik på måndag. Såg att en kille i klassen ha 5 prov kvar. Två st ligger redan så långt efter att dom inte få praktisera. Bra jobbat av mig att ändå fixat proven och så. Men otroligt dåligt planerat av dom andra. Visst det e tråkigt att plugga till prov o så men det måste ju göras så varför inte tagit tjuren vid hornen. Skönt när det e gjort.


Avsluta dagens blogg med ett litet bild regn. Ha man lite och göra på vägen hem från skolan så ha man :)


Trevlig kväll och god natt!!



Morgon i Östersund.



Kära Frösön.




Skönheten och odjuret fast i trädform :)



Lagt mig till rätta. ZZZZzzzzzz

Av sockerpullan - 4 juni 2012 15:03

Ny vecka igen då. Det går fort.


Det har gått bra att jobba i helgen. Men fick en annorlunda start på min jobb helg. Åkte hemöver som jag bruka på fredagar. Bjöd familjen på hemgjord snitzel och visade mina nyvunna kunskaper i att göra bea sås. Till o med pappa gilla såsen som annars inte äter den. Plus där :)


På lördag morgon ligger jag och filosoferar i sängen då mobilen ringer. Hmm skyddat nr 7.15 en lördag? Svarar och i andra änden är en kock som undrar när hennes kollega ska behaga dyka upp på jobbet. WHAT?! Jag jobba ju alltid lördag em. ÄR ju trevligt om man få info om schemat ändras. Så det var bara att slänga sig upp ur sängen och fixa sig det och åka och jobba. Så en timme sen blev jag. Tur jag var hemöver annars hade ju bara resan till jobbet varit en timma.


Annars har det varit en lugn helg på jobbet.


Vi e nu inne på vår sista vecka p åskolan innan det är dax att gå ut på praktik.

Idag vard et pasta som stog på schemat. Vi gjorde egen pasta. Kul för det ha jag aldrig gjort förr. Var inte så svår.

Sedan gjorde vi tagiatelle och ravioli där vi fick fri styla vår egna fyllningar. I mina ravioli hade jag vitlök, fläskfilé, färska tomater och färska champinjoner. I mina tagiatelle gjorde jag en vegetarisk fyllning bestående av champinjoner, gul och röd paprika, tomatpuré och zukini (hur det nu stavas). Sedan gjorde vi lite andra rätter. Här kommer lite bilder på maten jag gjorde idag.


 Pasta carbonara.



 tortelini.


När vi gjort klart våra tortelini så koka vi dom i vatten och sedan i grädde med salt och peppar.

Haha inte ha man gjort världens finaste tortelini och ravioli men fick beröm för mitt smakval av fyllning så få nöja mig med det :)


Vi gjorde mera pasta rätter men ha dom på mobilen och orka inte föra över dom just nu.


Har tvättstugan idag. Som tur var så hade ingen bokat tiden före mig så jag satte igång tvätten nån timme tidigare. Tog då och passa på att tvätta täcket och kudden. Ha ju både tumlare och torkskåp så då kan man ju lika gärna passa på att tvätta det. Oj! så gott jag kommer sova inatt :)


Vet inte riktigt vad jag ska äta till middag idag. Ha tagit fram korv så kanske stroganoff? Nä! fan stuvade morötter kände jag för nu. Ska ändå gå och posta några brev så kan lika gärna köpa morötter då.


Nä! detta gå inte. Puss på er!


Ovido - Quiz & Flashcards